Karensavdrag

Från 1 januari 2019 ersätts karensdagen med ett karensavdrag. Det innebär att du behöver räkna på ett nytt sätt när en anställd blir sjuk. Karensavdraget är 20 procent av sjuklönen – ett engångsavdrag baserat på en genomsnittlig arbetsvecka. Såhär fungerar karensavdraget: Se videoklippet här

4 privatekonomiska tips inför årsskiftet

Rut- och rotavdrag Alla fakturor man vill göra avdrag för under inkomstskatteåret 2018 måste betalas före årsskiftet. Arbetet måste också utföras före den 31 januari 2019. Kapitalvinster och förluster på aktier eller aktiefonder Om du vill kvitta en vinst mot en förlust så gäller det att affärerna görs samma år, så passa på att göra […]

Förändring f.o.m 2019 

Förändring f.o.m 2019 regleringar av  inkomstskatterna och arbetsgivaravgifterna. * Jobbskatteavdraget utökas för alla som arbetar, vilket innebär en sänkt skatt med upp till 210 kronor i månaden. Detta regleras i skattetabellen. * Pensionärsskatten sänks. Detta regleras i skattetabellen. * Brytgränsen för att betala statlig skatt höjs till 42 000 kronor i månaden. Detta regleras i skattetabellen. […]

Tips inför årsskiftet!

Tips inför årsskiftet – hör med din kontaktperson YourOffice. Nytt för i år är att du till skillnad mot tidigare måste ansöka om jämkning varje år. Om du vet med dig att du har betalat för mycket eller för lite i skatt 2018 ska du därför ansöka redan nu. För dig som vill påverka din […]

E-ekonomi

Smidig funktion i E-economi! Nu kommer en nyhet för dig som är kund hos YourOffice och använder E-economi  – automatisk överföring av betalfiler till internetbankerna (SE-banken och Handelsbanken) företag för signering. Det ökar både smidigheten och säkerheten för dig som företagare.

Basbeloppen för 2019

Prisbasbeloppet höjs nästa år med 1 000 kronor och det förhöjda prisbasbeloppet med 900 kronor, medan inkomstbasbeloppet höjs med 1 900 kronor. Basbeloppen för 2019: Prisbasbeloppet: 46 500 kr Förhöjda prisbasbeloppet: 47 400 kr Inkomstbasbeloppet: 64 400 kr

Fri grupplivsförsäkring och tjänstereseförsäkring

Fri grupplivsförsäkring: Förmånen av en fri grupplivförsäkring, t.ex. tjänstegruppliv, är en skattefri förmån för den anställde och avdragsgill kostnad för arbetsgivaren. Om en grupplivförsäkring utgår efter ”väsentligt förmånligare” regler än motsvarande grupplivförsäkringar som gäller för statligt anställda blir det dock skatt på den överstigande delen av värdet.   Tjänstereseförsäkring: En arbetsgivare kan teckna en rese- […]

Fria arbetskläder

Om din arbetsgivare tillhandahåller arbets-, skyddskläder eller uniform är det ingen skattepliktig förmån för dig som anställd. Kostnaden för dessa arbetskläder är en avdragsgill kostnad för arbetsgivaren. Det är lite svårare att avgöra om dyrare kläder, som enbart har en liten/diskret logotyp kan accepteras som en skattefri förmån. Gäller detta dock enklare klädesplagg så som T-shirt, skjorta, slips […]

Krav på e-faktura till offentlig myndighet

Krav på e-faktura till offentlig myndighet fr.o.m. 1 april 2019 Se informationsfilm:https://www.youtube.com/watch?v=BleoL75tvQw&feature=youtu.be Vill du veta mer ta kontakt med kundansvarig, Ditt Kontor Sverige AB tel: 031-430 131

I höst förenklas hantering av kvitton o reseräkningar

Ni som använder HRM kan få en massa nya smarta funktioner i höst. HRM Mobile har fått ett rejält ansiktslyft med ett nytt och modernare gränssnitt. Tolkningen av kvitton är smartare: När du fotar ett kvitto kan HRM Mobile tolka av informationen från kvittot, så att belopp, moms och datum m.m. hamnar på rätt ställe […]