Tips inför årsskiftet!

Tips inför årsskiftet – hör med din kontaktperson YourOffice. Nytt för i år är att du till skillnad mot tidigare måste ansöka om jämkning varje år. Om du vet med dig att du har betalat för mycket eller för lite i skatt 2018 ska du därför ansöka redan nu. För dig som vill påverka din […]

E-ekonomi

Smidig funktion i E-economi! Nu kommer en nyhet för dig som är kund hos YourOffice och använder E-economi  – automatisk överföring av betalfiler till internetbankerna (SE-banken och Handelsbanken) företag för signering. Det ökar både smidigheten och säkerheten för dig som företagare.

Basbeloppen för 2019

Prisbasbeloppet höjs nästa år med 1 000 kronor och det förhöjda prisbasbeloppet med 900 kronor, medan inkomstbasbeloppet höjs med 1 900 kronor. Basbeloppen för 2019: Prisbasbeloppet: 46 500 kr Förhöjda prisbasbeloppet: 47 400 kr Inkomstbasbeloppet: 64 400 kr

Fri grupplivsförsäkring och tjänstereseförsäkring

Fri grupplivsförsäkring: Förmånen av en fri grupplivförsäkring, t.ex. tjänstegruppliv, är en skattefri förmån för den anställde och avdragsgill kostnad för arbetsgivaren. Om en grupplivförsäkring utgår efter ”väsentligt förmånligare” regler än motsvarande grupplivförsäkringar som gäller för statligt anställda blir det dock skatt på den överstigande delen av värdet.   Tjänstereseförsäkring: En arbetsgivare kan teckna en rese- […]

Fria arbetskläder

Om din arbetsgivare tillhandahåller arbets-, skyddskläder eller uniform är det ingen skattepliktig förmån för dig som anställd. Kostnaden för dessa arbetskläder är en avdragsgill kostnad för arbetsgivaren. Det är lite svårare att avgöra om dyrare kläder, som enbart har en liten/diskret logotyp kan accepteras som en skattefri förmån. Gäller detta dock enklare klädesplagg så som T-shirt, skjorta, slips […]

Krav på e-faktura till offentlig myndighet

Krav på e-faktura till offentlig myndighet fr.o.m. 1 april 2019 Se informationsfilm:https://www.youtube.com/watch?v=BleoL75tvQw&feature=youtu.be Vill du veta mer ta kontakt med kundansvarig, Ditt Kontor Sverige AB tel: 031-430 131

I höst förenklas hantering av kvitton o reseräkningar

Ni som använder HRM kan få en massa nya smarta funktioner i höst. HRM Mobile har fått ett rejält ansiktslyft med ett nytt och modernare gränssnitt. Tolkningen av kvitton är smartare: När du fotar ett kvitto kan HRM Mobile tolka av informationen från kvittot, så att belopp, moms och datum m.m. hamnar på rätt ställe […]

Har du effektiva administrativa rutiner?

Har du effektiva administrativa rutiner? Genom att göra ”digitaliseringstestet” får du svar på frågan. Om du inte är nöjd med svaret, kontakta oss på YourOffice via mail info@youroffice.se eller ring 031 430 131.

Är outsourcing av lönehanteringen något för ditt företag?

Lönefunktionen är en av de största och snabbast växande outsourcingtjänsterna idag. Anledningarna är flera. Svensk lönelagstiftning är komplex och det är en administrationstung del inom företaget. Mindre företag kan uppleva att det blir för sårbart att bara ha en person som kan lönehanteringen eller att det kräver för mycket resurser att bygga upp en lönefunktion […]

Nya skatteregler för företagssektorn

Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen där man föreslår nya skatteregler för företagssektorn. Man föreslår bland annat vissa begränsningar av ränteavdrag för företag och en sänkning av bolagsskatten. De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2019. Bakgrunden till de föreslagna reglerna är bland annat ett EU-direktiv mot skatteundandraganden och OECD:s rekommendationer […]